Vejce bylo od pradávna symbolem plodnosti, úrody, života, narození, návratu jara, slunce a díky skořápce i symbolem bezpečí.
Jeho přirovnávání k hrobu, který skrývá život bylo symbolickým spojením se zmrtvýchvstáním Ježíše a s křesťanskými Velikonocemi. K masivnímu pojídaní vajec zrovna v této velikonoční době přispěl zřejmě konec půstu, při kterém byla konzumace vajíček všeobecně zakázána.
Ve spojitosti s lidovou tradicí vznikl zvyk zdobení vajíček a jejich darování, doprovázený množstvím pověr. Jednou z nich je i tato legenda z oblasti Hradce Králové:
Bylo to toho dne, kdy Ježíš spolu se svatým Petrem chodili po světě, až došli navečer ke statku, kde požádali hospodyni o nocleh. Ráno nevěděla hospodyně, čím by pocestné pohostila, když v tom zakdákala slepice. Seběhla do kurníku a našla vejce. To pak upekla v popelu a nabídla jej pocestným. Když se Ježíš se svatým Petrem najedli, poděkovali a odešli. Žena chtěla smést ze stolu skořápky, ale místo nich tam ležely kousky zlata. Od té doby, v tento den, na památku návštěvy oněch pocestných, hostila každého vajíčky.
Velikonoční kraslice je natvrdo uvařené či vyfouknuté vejce, které je ozdobené různými technikami. Od počátku křesťanství kraslice v křesťanské tradici ve spojení s Velikonoci symbolizují plodnost a znovuzrození.
Kraslice jsou o Velikonocích jako hlavní odměna pro koledníka od žen a dívek za obřad omlazení, což je vyšlehání pomlázkou. Ozdobená vajíčka byla vždy nedílnou součástí velikonoční koledy a vyplácení pomlázkou či oblévačka byly trestem pro málo štědré dívky.
Vždy se věřilo v magickou moc vajec a k posílení magické moci se vajíčka zdobila různými magickými ornamenty. Postupem času magie postupně vymizela a zůstaly jen ornamenty. Většinou se jednalo o rostlinné a zvířecí motivy symbolizující přírodu probouzející se k životu.
A proč se dekorovanému vajíčku říká kraslice? Zřejmě proto, že v symbolice se výrazně uplatňovala červená barva. Od ní je i nejčastěji odvozován původ slova kraslice (ze staroslovanského krasnyj, krasniti). Červená kraslice měla navíc i největší váhu. Většinou si ji dívka nechávala pro hocha, na kterého tajně myslela.
Takové vejce bylo darované z lásky a muselo být nejen červené, ale také plné. Prázdné bílé skořápky byly spolu s prázdnými ulitami šneků symboly smrti a sloužily ke zdobení Morany. Duté malované kraslice (tzv. výdumky) jsou k vidění až v moderní době a jsou nyní také výhodným komerčním artiklem. Aby se stihlo namalovat dostatek vajec, malovaly se předem už průběžně po celý rok, a nebylo tudíž možné malovat vajíčka plná, protože by se zkazila.
Technik zdobení kraslic je mnoho. K těm tradičnějším technikám patří reliéfní kresba voskem a jednoduché batikování. Složitějším zdobením je vícebarevná batika, leptání a k nejsložitějším pak polepování slámou či sítinou, vyškrabování, drátování a vrtání.
Mezi modernější techniky patří zdobení ubrouskovou technikou, tzv. decoupage. Komerčním zdobením je pak polepování vajíček obtisky či samolepkami s různými obrázky.
Zdroj: České tradice, knižní archív České tradice, internet
Pátek třináctého je pověra, vepsaná do podvědomí lidí. Někteří tak věří, že tento den přináší…
bochník 1,8kg, po upečení 1,5kg České slovo chléb je obdobné ve všech slovanských jazycích, praslovanské…
Nemluvně, pokud z něho nechtěli rodiče mít člověka namyšleného, bylo oblékáno do starého oblečení. Obecně…
Rodiče dříve velmi dbali na to, aby jejich narozené dítě bylo co nejdříve pokřtěno, aby…
This website uses cookies.